In 2011 lanceerden wij onze eerste campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’. Het doel van deze campagne was de naamsbekendheid van de ziekte ALS vergroten.

Deelnemers campagne

Aan deze campagne werkten negen ALS-patiënten mee: Weert-Jan Weerts, Theodoor Doyer, Conny Deenik, Joep Cobben, Pim Mensen, Alex Duijn,  Geeske van Kempen, Philippe de Lange en Jan de Wildt. Ze vertelden wie ze waren, dat ze ALS hadden en dat er geen oplossing was voor deze dodelijke ziekte. Uiteindelijk zijn niet alle patiënten met hun foto en/of video in de publiciteit gekomen omdat deze pas werden ingezet na hun overlijden.

Voorbeelden campagnemateriaal

Conny Deenik -Ik ben inmiddels overleden Theodoor Doyer - campagne Stichting ALS Nederland Weert-Jan Weerts - Ik ben inmiddels overleden

Campagnevideo’s

 

Campagne belangeloos ontwikkeld

De campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’ is, vrijwel geheel belangeloos, bedacht en ontwikkeld door Publicis. Daarnaast zorgden diverse verschillende uitgevers, exploitanten en mediabedrijven zorgden voor gratis plaatsing of uitzending van reclamespots, advertenties, posters, etc. De kosten voor Stichting ALS Nederland waren minimaal.

Campagne in cijfers

‘Ik ben inmiddels overleden’ heeft de ziekte ALS definitief op de kaart gezet.

  • De naamsbekendheid van de ziekte ALS steeg van 20% naar 90%
  • De bereidheid te doneren steeg naar 45%
  • De geholpen campagne herkenning steeg naar 77%
  • De spontane reclameherinnering steeg naar 43%
  • De kernboodschap ‘ik ben inmiddels overleden’ werd door 1 op de 4 ondervraagde Nederlanders spontaan herkend.
Gewonnen prijzen

Voor de campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’ werd met echte mensen gewerkt die ten tijde van het lanceren van de campagne waren overleden. Zo een gewaagde campagne was nieuw binnen de goede doelen wereld. Dit zorgde niet alleen voor veel ophef maar leverde ons ook veel prijzen en zo bekendheid voor de ziekte ALS op.

28 november 2013
IMC European Awards: 1 keer goud in de categorie Cause, Charity, Non-profit marketing or Social en 1 keer goud in de categorie Integrated communications

16 november 2012 
24 uur van de Reclame: een Zilveren Effie

22 oktober 2013
Cresta Awards: 1 in de categorie Grand Prix in Direct en 1 in de categorie Gold In Integrated

25 juni 2012
Cannes Lions Festival: 1 gouden leeuw in de categorie Direct en 1 zilveren leeuw in de categorie Mobiel

15 juni 2012 
Esprix: 1 zilveren Esprix in de categorie Not for profit

25 mei 2012
SAN Accenten: 1 in de categorie Non Profit/Overheid en 1 in de categorie Geïntegreerd

4 mei 2012
New York Festival; Grand Award. Een zeer belangrijke internationale prijs voor Public Service Announcements: Integrated (Mixed Media)

26 april 2012 
Art Directors Club Nederland (ADCN): een Zilveren LAMP voor de tv commercial ‘Conny’