De wereldwijde hype rond de Ice Bucket Challenge heeft in Nederland enorm veel aandacht opgeleverd voor de ziekte ALS. De Ice Bucket Challenge werd in Nederland voor het eerst gedaan op 14 augustus 2014.

Ice Bucket Challenge

Het begon in juli in Amerika. Golfer Charles Kennedy gooide een bak ijswater over zich heen om aandacht te vragen voor ALS en daagde iemand anders binnen 24 uur uit hetzelfde te doen. Uiteindelijk werden wereldwijd mensen uitgedaagd een bak ijswater over zich heen te gooien of direct te doneren.

 

Wereldwijde hype

Sindsdien is de hype de wereld rondgegaan, geholpen door filmpjes op sociale media en de inzet van wereldwijde beroemdheden als Justin Timberlake, Bill Gates, Barack Obama, Gordon Ramsey, Oprah Winfrey en Mark Zuckerberg.

In Nederland

Coureur Meindert van Buuren, ambassadeur van Stichting ALS Nederland, was de eerste Nederlander die de Ice Bucket Challenge deed. Hij daagde o.a. Beau van Erven Dorens uit. Daarna ging het snel. De Ice Bucket Challenge werd opgepikt door onder andere Candy Dulfer, Ivo Opstelten, Jörgen Raymann, Nick Keizer, Chantal Janzen, Geraldine Kemper, Naomi van As, Giel Beelen en vele andere onbekende Nederlanders.

Meindert van Buuren

Coureur Meindert van Buuren introduceerde de Ice Bucket Challenge in Nederland. Hij werd ambassadeur van Stichting ALS Nederland en zet zich sindsdien in voor onze gezamenlijke droom: een wereld zonder ALS.

De opbrengst

In een jaar tijd hebben wereldwijd meer dan 17 miljoen mensen een bak ijswater over zichzelf heen gegooid. In Nederland deden er ongeveer 100.000 mensen mee en dat leverde hier zo’n 2 miljoen euro op.

“Daar zijn we ongelooflijk blij mee. Dit geweldige bedrag brengt ons weer een stapje dichter bij het vinden van de oplossing van deze tot nu toe nog ongeneeslijke ziekte”, reageerde Gorrit-Jan Blonk, directeur van Stichting ALS Nederland.

Impact IBC

Wereldwijd gooiden beroemdheden als Justin Timberlake, David Beckham en Novak Djokovic een emmer ijswater over zich heen om bewustzijn rondom de ziekte ALS te creëren. Onze manager Marketing, Communicatie en Fondsenwerving Frederique Kram vertelt in deze video over de impact van deze actie. Bron: VideoAgency