Na de eerste symptomen overlijden mensen met ALS gemiddeld binnen drie tot vijf jaar. In deze periode volgen we vier patiënten en nemen we met tussenpozen een aantal commercials op waarin hun snelle aftakeling te zien is. De patiënten doen, in samenspraak met hun naasten, een dringende oproep. Een bijzonder dappere keuze met een indrukwekkende campagne als resultaat.
‘Dit is de vierde campagne in ruim 10 jaar tijd, die allen te herkennen zijn aan een eenduidige uitstraling. In de eerste twee campagnes stond de al overleden patiënt centraal. In de derde campagne draaide het om de nabestaande en in de vierde draait het om de nog levende patiënt.’
Frederique Kram, Manager Marketing, Communicatie & Fondsenwerving.
De mensen die je in beeld ziet zijn Juliette Vekemans, Sebastiaan Kuiken, Ingur Zijlstra en Anneloes van der Zee (en vanaf janurai 2025 ook Frank Bos). In samenspraak met hun naasten doen zij een dringende oproep om te doneren. Niet voor henzelf want zij zijn niet meer te redden. Tóch waren ze enorm gemotiveerd om deel te nemen aan de campagne. We vroegen hen naar hun ‘waarom’ en verzamelden mooie quotes. Van henzelf en van hun naasten.
Zowel Juliette, Sebastiaan, Ingur als Anneloes zijn inmiddels overleden aan de gevolgen van ALS.
Had vanaf 2021 ALS en overleed in april 2024
Dochter Juliette
Had vanaf 2022 ALS en overleed in december 2024
Partner Sebastiaan
Had vanaf 2021 ALS en overleed in juni 2024
Partner Ingur
Zoon Anneloes
Voor deze campagne zijn er verschillende uitingen ontwikkeld: 15 seconde video’s, 30 seconde video’s, een 90 seconde video, uitingen op snelwegborden en printadvertenties. Bekijk de indrukwekkende 30 seconde video’s hieronder.
Juliette kreeg in 2021 de diagnose ALS en kon haar drie jonge kinderen niet op zien groeien.
Ingur kreeg in 2021 de diagnose ALS en kon niet lang van zijn drie kleinkinderen kunnen genieten.
Anneloes kreeg in 2022 de diagnose ALS en haar zoon Stan heeft dezelfde genafwijking.
Sebastiaan kreeg in 2022 de diagnose ALS en werkte op de ambulance. Voor hem kon niemand wat doen.
Alle video’s bekijken? Op ons YouTube kanaal vind je playlists van Juliette, Ingur, Anneloes en Sebastiaan.
Wat deze campagne zo bijzonder maakt, is dat de fasen van aftakeling in beeld worden gebracht. Iets dat normaal alleen de directe omgeving van dichtbij meemaakt, wordt nu getoond in verschillende commercials, opgenomen in verschillende fasen van de ziekte. Zo is heel Nederland getuige van deze aftakeling; confronterend en intiem tegelijk.
Bij Anneloes van der Zee uit Arnhem gaat de achteruitgang zo snel, dat het bij slechts twee opnames blijft. Haar zoon Stan, die dezelfde genafwijking heeft als Anneloes, is trots op zijn moeder. ‘Ik vind het prachtig om te zien dat mijn moeder met haar beperkte energie toch heeft deelgenomen aan deze campagne. Hiermee vraagt ze aandacht voor onze genafwijking die ervoor gezorgd heeft dat zij ALS had.’
De campagnevideo van Juliette Vekemans is genomineerd voor de Ster Gouden Loeki voor goede doelen 2024!
Video the making of
Ik was niet meer te redden, maar jouw steun geeft toekomstige patiënten wél een kans. Daarom vraag ik je: doneer nu. Geen tijd te verliezen.