Stichting ALS Nederland lanceert vierde campagne in 10 jaar tijd om geld op te halen voor wetenschappelijk onderzoek naar ALS.
ALS is een meedogenloze ziekte. Na de eerste symptomen overlijden mensen met ALS gemiddeld binnen drie tot vijf jaar. Maar dankzij recente technologische ontwikkelingen komt een doorbraak steeds dichterbij. Daar is extra onderzoek voor nodig. En dus geld.
Frederique Kram, manager Marketing, Communicatie en Fondsenwerving van Stichting ALS Nederland: ‘De opbrengst van 3FM Serious Request 2023 is zeer welkom. Maar we weten ook dat we er nog niet zijn.’
Daarom lanceert Stichting ALS Nederland een nieuwe, confronterende donatiecampagne waarin vier patiënten een dringende donatie oproep doen. Niet voor zichzelf. Zij zijn niet meer te redden, maar financiële steun geeft toekomstige patiënten wél een kans.
Kram: ‘Dit is de vierde campagne in ruim 10 jaar tijd, die allen te herkennen zijn aan een eenduidige uitstraling. In de eerste twee campagnes stond de al overleden patiënt centraal. In de derde campagne draaide het om de nabestaande en in de vierde draait het om de nog levende patiënt.’
Ingur Zijlstra kreeg eind 2021 de diagnose ALS: ‘Ik vind het niet spannend om op al die billboards en die tv-commercials te staan. Voor mij is echt het belangrijkste dat er een medicijn komt. Ik wil er alles aan doen er om onderdeel van te zijn dat ALS stopt.’
De deelnemers worden met tussenpozen gefotografeerd en gefilmd, telkens met een persoonlijke vraag om financiële steun. Uitingen die stuk voor stuk de emotionele boodschap overbrengen. Maar in het verloop van de campagne komt daar een confronterende lading bij: niet alleen hun directe omgeving, maar heel Nederland is getuige van hun onvermijdelijke aftakeling: zo ziet ALS eruit.
Bij deelnemer Anneloes van der Zee uit Arnhem gaat de achteruitgang zelfs zo snel, dat het blijft bij twee opnames. Haar zoon Stan, die dezelfde genafwijking heeft als Anneloes, is trots op zijn moeder: ‘Ik vind het prachtig om te zien dat mijn moeder met haar beperkte energie toch heeft deelgenomen aan deze campagne en daarbij aandacht vraagt voor onze genafwijking die ervoor zorgt dat zij ALS had. Mijn moeder was niet meer te redden maar ik ben er trots op dat zij zich heeft ingezet voor mij en alle andere patiënten.’
Marcel Hartog van Joe Public, ook betrokken bij de eerste drie campagnes van Stichting ALS Nederland: ‘Twaalf jaar geleden was de ziekte nog onbekend. De confrontatie met ogenschijnlijk gezonde mensen die inmiddels waren overleden toonde de genadeloosheid van ALS. Nu is de slechte afloop vanaf het begin duidelijk en kijken we met lede ogen toe hoe de deelnemers razendsnel achteruitgaan. Om te benadrukken dat er geen tijd te verliezen is in de zoektocht naar een behandeling.’
De campagne is vanaf vandaag te zien en te horen op tv, online, op de radio, digitale buitenreclame en in print. Daarnaast vertellen de deelnemers, samen met hun familie en vrienden in redactionele media het verhaal over ALS en hun motivatie om deel te nemen aan deze campagne.
De onvermijdelijke aftakeling