Eigenlijk zou Bert Boer in oktober samen met zestig andere collega’s van VMI Group aan de start van de Toer voor ALS in Zuid-Limburg verschijnen. Corona gooide roet in het eten.
In plaats daarvan was Boer, vice-president Global Purchasing & Logistics bij VMI Group nu te gast in de live uitzending van de Online Quiz show waar hij Stichting ALS Nederland een cheque kon overhandigen van 34.000 euro. Een bijzondere ervaring, blikt hij terug. “Geweldig hoe professioneel ze die show op poten hebben gezet. Veel collega’s hebben gekeken en meegedaan.”
Het Veluwse VMI Group, met vestigingen over de hele wereld, is één van de grootste bedrijven van Nederland in innovatieve machinebouw. Een bijdrage leveren aan de wederopbouw was in 1945 een van de drijfveren van de oprichter. En die betrokkenheid zit nog altijd in de genen van het bedrijf, vertelt Boer. “Elk jaar kiezen we een goed doel waarvoor we ons op allerlei manieren inzetten. Vorig jaar was dat ALS.”
VMI telt wereldwijd 1.600 medewerkers. In zo’n groot bedrijf is er altijd wel iemand bekend met een ziekte als ALS. “Het is een verschrikkelijke ziekte. We zetten ons graag in om die de wereld uit te helpen.” Dat doen ze door mee te doen aan de puzzelcampagne van Stichting ALS Nederland, waarbij ieder puzzelstukje staat voor een bedrag van 1.500 euro. Er zijn in 2020 dus meer dan 22 puzzelstukjes door VMI Group gedoneerd. En er komen er meer bij. Omdat meer evenementen het afgelopen jaar niet doorgingen, heeft het bedrijf besloten zich opnieuw te committeren aan Stichting ALS Nederland door het doneren van puzzelstukken.
Een bijdrage leveren aan het welzijn van anderen is een van de doelstellingen van VMI Group. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten, legt Boer uit. “Je leert collega’s kennen die je niet dagelijks ziet; met sportieve prestaties verbeter je je conditie, waarmee je het ziekteverzuim terugdringt en je vergroot de saamhorigheid. Dat komt ook ons bedrijf ten goede. Het zou prachtig zijn als de inzamelingsacties dit jaar dus wél weer zo veel mogelijk fysiek zouden kunnen plaatsvinden.
Bij evenementen als de Toer voor ALS kom je niet alleen je collega’s tegen, maar ook de patiënten voor wie je je inzet.” Maar dat zij elkaar als collega’s het afgelopen jaar weinig hebben gezien, is niets vergeleken bij het isolement waarin ALS-patiënten verkeren, beseft Boer. “We zijn blij dat we ook het komende jaar bij kunnen dragen om de puzzel weer wat meer compleet te maken.”
De oplossing voor ALS ligt als puzzelstukken op tafel. Er is veel DNA van patiënten, maar niet genoeg geld om dit te onderzoeken. Door een puzzelstuk van 1.500 euro te doneren, steunt jouw organisatie de strijd tegen ALS. Alle gedoneerde puzzelstukken worden op de site van de puzzelcampagne getoond. Heb je een vraag? Stel hem aan Marian van Eldik: 06-11 45 95 11, [email protected] of kijk op als.nl/puzzel.
Tekst: Bibejan Lansink. Verschenen in ALSNU magazine van maart 2021.
Kom ook in actie met jouw bedrijf.